donderdag 13 juni 2013

Manipulatieve enquêtes


Medio mei 2013 is een enquête gehouden onder 750 Nederlanders met als thema of men bereid is een lager loon te aanvaarden bij behoud van hun baan. Deze enquête is in opdracht gedaan van verzekeringsmoloch Achmea en het qua oplage tanende Brabants Dagblad. De uitvoering is gedaan door Bureau Intomart. Twee zeer belangrijke stellingen in deze enquête waren 1) ik ben bereid geld in te leveren om mijn baan te behouden en 2) ik ben bang om door de crisis mijn baan te verliezen.
 
Zeker 42% was bereid om geld in te leveren voor het behoud van zijn baan. Daarnaast was 35% bang om zijn baan te verliezen door de crisis. Kort samengevat; kommer en kwel en de nodige sentimenten en angsten bij de thans nog werkende bevolking.  En dit alles uiteraard haarfijn en opzichtig uitgemeten in datzelfde Brabants Dagblad.
 
Het feitelijke nut van deze informatie is niet helemaal begrijpelijk. Althans is hieruit geen nut te herleiden voor de werkende en zeker ook niet voor de thans werkeloze bevolking. Maar toch! Een enquête behoort een bepaald nut te hebben. Jazeker! Het feitelijke nut is dan ook alleen maar voor het bedrijfsleven. Het wakkert voor het bedrijfsleven het principe aan van “het ijzer smeden, wanneer het heet is”. Natuurlijk staat thans het bedrijfsleven onder druk en zijn vele bedrijven behoorlijk noodlijdend, maar dan kunnen dergelijke manipulatieve enquête-uitslagen altijd wel een welkome instigatie zijn voor het op korte termijn herzien van CAO’s en salarisschalen binnen die bedrijven. Wie overigens bekend is met salarisniveaus heeft al kunnen ontdekken, dat de laatste jaren over het algemeen de salarissen al relatief dalende zijn. En ja, enquetes kunnen een manipulatief karakter hebben. Ongelofelijk hè, maar toch manifesteert het manipuleren zich bij tijd en wijle in die wereld van “meten”, “weten” en ongegeneerd “opdissen”.
 
Maar waar we wel naar kunnen kijken is of een enquête wel representatief is in zijn opzet. Noord Brabant alleen al telt zo’n kleine 2½ miljoen inwoners. Hiervan zijn ruim 84.000 (7,2%) niet werkende oftewel werkeloos en ruim 1 miljoen werkende. U begrijpt het al! Wat kunnen waarde en betekenis van een enquête nog zijn, als je deze houdt in een dergelijk grote omgeving en je de enquête laat baseren op slechts 750 respondenten.  En dan hebben we het nog niet eens over de strekking en meting op landelijk niveau. Overigens is in de hele openbaring van de gewraakte enquête geheel niet duidelijk gesteld waar de respondenten aan refereren ten aan zien van gebied(en) en periode(s). Het is duidelijk, dat de doelstelling van deze enquête niet verder gaat dan één met een manipulatief karakter. En dit dan waarschijnlijk alleen ten bate van bepaalde doelgroepen met heimelijke en veelal arglistige doelstellingen. In elk geval niet meer dan een farce majeure, die de media helaas wel bereikt heeft. Advies aan de werkgevers; neem deze enquête niet voor waar! Advies voor de werknemers; laat je niet gek maken door deze bullshit.
 
En nee mensen! Dit is niet het prediken van complottheorieën. Het is alleen maar stof tot nadenken. Bureau Intomart is niet heilig. Ook het Centraal Plan Bureau niet en ook het Centraal Bureau voor de Statistiek niet. En ook Maurice de Hond geniet geen heiligheid. En zeker niet de opdrachtgevers, die de statistische en enquêterende goeroes in handen nemen. In deze wereld van gekleurd meten heiligt elk doel het middel. En het wordt verrekte tricky als het doel dan het middel wordt naar een ander bedenkelijk doel.
 
Wees gewaar o u burgers en buitenlui. Als u de volgende keer weer een enquête voorgeschoteld krijgt, zorg dan dat je het niet zomaar pruimt. Wees doordacht en kritisch. Succes!
 
 
© pamlenez
13-06-2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten