Medio
mei 2013 is een enquête gehouden onder 750 Nederlanders met als thema of men
bereid is een lager loon te aanvaarden bij behoud van hun baan. Deze enquête is
in opdracht gedaan van verzekeringsmoloch Achmea en het qua oplage tanende Brabants
Dagblad. De uitvoering is gedaan door Bureau Intomart. Twee zeer belangrijke stellingen
in deze enquête waren 1) ik ben bereid geld in te leveren om mijn baan te
behouden en 2) ik ben bang om door de crisis mijn baan te verliezen.
Zeker
42% was bereid om geld in te leveren voor het behoud van zijn baan. Daarnaast
was 35% bang om zijn baan te verliezen door de crisis. Kort samengevat; kommer
en kwel en de nodige sentimenten en angsten bij de thans nog werkende bevolking.
En dit alles uiteraard haarfijn en
opzichtig uitgemeten in datzelfde Brabants Dagblad.
Het
feitelijke nut van deze informatie is niet helemaal begrijpelijk. Althans is hieruit
geen nut te herleiden voor de werkende en zeker ook niet voor de thans
werkeloze bevolking. Maar toch! Een enquête behoort een bepaald nut te hebben.
Jazeker! Het feitelijke nut is dan ook alleen maar voor het bedrijfsleven. Het
wakkert voor het bedrijfsleven het principe aan van “het ijzer smeden, wanneer
het heet is”. Natuurlijk staat thans het bedrijfsleven onder druk en zijn vele
bedrijven behoorlijk noodlijdend, maar dan kunnen dergelijke manipulatieve enquête-uitslagen
altijd wel een welkome instigatie zijn voor het op korte termijn herzien van
CAO’s en salarisschalen binnen die bedrijven. Wie overigens bekend is met
salarisniveaus heeft al kunnen ontdekken, dat de laatste jaren over het
algemeen de salarissen al relatief dalende zijn. En ja, enquetes kunnen een
manipulatief karakter hebben. Ongelofelijk hè, maar toch manifesteert het
manipuleren zich bij tijd en wijle in die wereld van “meten”, “weten” en
ongegeneerd “opdissen”.
Maar
waar we wel naar kunnen kijken is of een enquête wel representatief is in zijn
opzet. Noord Brabant alleen al telt zo’n kleine 2½ miljoen inwoners. Hiervan zijn
ruim 84.000 (7,2%) niet werkende oftewel werkeloos en ruim 1 miljoen werkende. U
begrijpt het al! Wat kunnen waarde en betekenis van een enquête nog zijn, als
je deze houdt in een dergelijk grote omgeving en je de enquête laat baseren op
slechts 750 respondenten. En dan hebben
we het nog niet eens over de strekking en meting op landelijk niveau. Overigens
is in de hele openbaring van de gewraakte enquête geheel niet duidelijk gesteld
waar de respondenten aan refereren ten aan zien van gebied(en) en periode(s). Het
is duidelijk, dat de doelstelling van deze enquête niet verder gaat dan één met
een manipulatief karakter. En dit dan waarschijnlijk alleen ten bate van
bepaalde doelgroepen met heimelijke en veelal arglistige doelstellingen. In elk
geval niet meer dan een farce majeure, die de media helaas wel bereikt heeft. Advies
aan de werkgevers; neem deze enquête niet voor waar! Advies voor de werknemers;
laat je niet gek maken door deze bullshit.
En
nee mensen! Dit is niet het prediken van complottheorieën. Het is alleen maar
stof tot nadenken. Bureau Intomart is niet heilig. Ook het Centraal Plan Bureau
niet en ook het Centraal Bureau voor de Statistiek niet. En ook Maurice de Hond
geniet geen heiligheid. En zeker niet de opdrachtgevers, die de statistische en
enquêterende goeroes in handen nemen. In deze wereld van gekleurd meten heiligt
elk doel het middel. En het wordt verrekte tricky als het doel dan het middel
wordt naar een ander bedenkelijk doel.
Wees
gewaar o u burgers en buitenlui. Als u de volgende keer weer een enquête voorgeschoteld
krijgt, zorg dan dat je het niet zomaar pruimt. Wees doordacht en kritisch.
Succes!
© pamlenez
13-06-2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten